Rozhovor, Estate: Věří, že nejlepší obchodní taktikou je říkat zákazníkovi pravdu. Pracují s dlouholetými mistry svého oboru, pro které není jejich řemeslo jen byznys, ale doslova srdeční záležitost. Díky své poctivé filozofii nabízejí pod značkou Valen&Masar to nejlepší, co v kategorii dřevěných podlah vzniká. Jan Valenčík a Lukáš Masár zkrátka dřevu věří. Nyní se rozhodli vytáhnout do boje proti předsudkům a mýtům, které kolem něj panují, a ukázat lidem, že tento jedinečný přírodní materiál může být nejlepší investicí jejich života.
Srdce značky Valen&Masar bije pro dřevo. Z jakého důvodu jste si vybrali právě tento materiál? Co vás na něm fascinuje, čeho si vážíte?
Lukáš Masár: Dřevo si spíše našlo nás. Je to jedinečný materiál, který vyjadřuje krásu přírody. Je nepřekonatelné svým vzhledem a strukturou, ale také vlastnostmi. Uklidňuje, žije s vámi, dodává domovu atmosféru…
Jan Valenčík: Dřevo je jako živý organismus. Přírodní materiál, který nás už dlouho obklopuje. Nejdokonalejší stavební materiál, ze kterého se staví i výškové budovy. Voní, můžete se ho dotknout, vnímat ho svými smysly. Když přijdete do interiéru, kde je krásná dřevěná podlaha, cítíte se tam zkrátka dobře. Může být dokonce dominantou prostoru a vyjadřovat vaši osobnost. Dřevo dává prostor kreativitě, hodí se ke každému interiéru, ať už je zařízený v rustikálním stylu, nebo minimalisticky. Umožňuje nám vytvářet domovy podle individuálních potřeb zákazníků.
Proč jste se rozhodli své podnikání zaměřit zrovna na podlahy?
JV: Když jsme začali dovážet podlahy značky Chapel Parket, nahlédli jsme do mnoha nádherných interiérů, kde bylo všechno krásné: stoly, pohovky, svítidla, jen ne podlahy. Ty byly průměrné až podprůměrné. Prostor úplně degradovaly. Cítili jsme tedy, že tu je velký potenciál. Chtěli jsme, aby podlaha získala punc důležitosti, jako je tomu v západní Evropě… Vždyť je to vlastně největší kus nábytku, obrovská plocha, která určuje vyznění interiéru jako celku. A tohle myšlení jsme chtěli přinést i do Česka.
LM: Není jednoduché vybrat kvalitní dřevěnou podlahu. Když jsme začínali a sháněli partnery, zjistili jsme, že u nás je tento trh velmi málo rozvinutý. Že se tu nabízejí hlavně levné, nepříliš kvalitní věci, které zcela postrádají vášeň na straně výrobce. Chtěli jsme představit něco úplně jiného. Produkty od firem, které nad dřevem přemýšlejí. Firem, za nimiž jsou roky a roky budování know-how, které se rodilo nejen z úspěchů, ale i omylů.
Mnoho lidí se dnes k dřevěné podlaze staví obezřetně. Mají výhrady k snadnému poškození, opotřebení, nejednotnému vzhledu nebo náročnosti údržby. Jak byste takového člověka přesvědčili, že má dát dřevu šanci?
JV: Samozřejmě záleží, kde bude podlaha sloužit a co od ní investor očekává. Nicméně tam, kde probíhá běžný rodinný život, se dřevěné podlahy nemusí nikdo bát. Ani když na ni občas něco upadne. Dnes se dělají speciální tvrzené povrchy, novodobá technologie lakování už předčila oleje. Jen je důležité přizpůsobit výběr povrchové úpravy i skladby dřeva konkrétní domácnosti. Dřevo má navíc tu výhodu, že se dá opravit, případně lze poškozený kus vyměnit.
LM: Každý materiál má své limity. Dřevo možná není tak tvrdé jako kámen nebo keramika, ale zase není tak křehké. Tak jako se my lidé měníme v čase, stejně tak dřevěná podlaha žije svým životem a vyvíjí se. Nebude stále vypadat jako nová. Ano, nějaká větší vada se dá opravit, ale já se snažím lidem spíše vysvětlit, aby přijali dřevo takové, jaké je. Ovšem nenutíme ho za každou cenu… Setkáváme se bohužel i s předsudky, které jsou mnohdy zaviněné nepodloženými informacemi o dřevu, například z různých diskuzních fór na internetu a podobně.
S jakými chybami, které možná mohou i za onu nedůvěru k dřevěným podlahám, se v Česku nejčastěji setkáváte? Ať už je řeč o výběru, či pokládce.
LM: Výroba už je dnes velmi přesná, riziko chyb je minimální. Bohužel existuje stále mnoho firem, které se snaží získat zakázku jen na základě nízké ceny. A té mnohdy docílí třeba nedostatečnou přípravou podkladu, nedodržením správných technologických postupů – šetří na lepidle, vynechávají penetraci… V důsledku toho pak finální podlaha nevypadá a nefunguje, jak má. A vzniká nedůvěra.
Co odlišuje podlahy z nabídky Valen&Masar od konkurence? V čem spočívá unikátnost vašeho přístupu?
JV: Máme portfolio značek, v nichž máme zázemí, ale není pro nás dogmatem. Vždy hledáme pro zákazníka to, co nejlépe odpovídá jeho životnímu stylu. Mnoho času trávíme tím, že se snažíme pochopit, jak naši klienti žijí. Případně, je-li to architekt, kam směřuje svůj design. Odlišuje nás především to, že se na dřevěnou podlahu díváme jako na dlouhodobou investici. Vytváříme v podstatě umělecké dílo na míru. Přizpůsobujeme tomu výběr značek, abychom se mohli opřít o know-how našich výrobců – často s nimi konzultujeme například vhodnost povrchu pro danou příležitost, atypické dřeviny a podobně.
LM: Zakládáme si na osobním přístupu a snažíme se vést naše projekty od A do Z. Chceme našim klientům, ať už je to architekt, koncový zákazník, nebo developer, navrhnout řešení, které vydrží opravdu celé generace. U nás nekončí vztah podpisem smlouvy, pro nás v ten moment naopak začíná. Neděláme podlahy, které vydrží po dobu záruky. Děláme podlahy na celý život. Stavíme na odbornosti, dobré znalosti svých produktů. Nesnažíme se ani hledat způsoby, jak ušetřit. Protože to by znamenalo něco ošidit, což odmítáme.
JV: Zákazníci tento přístup nakonec vždy ocení. Žádný z těch, kteří zpočátku nad dřevem váhali, nám za těch deset let neřekl, že by rozhodnutí litoval. Naopak všichni jsou rádi, že jsme jim pomohli počáteční skepsi překonat.
Proč má smysl investovat do opravdu kvalitní dřevěné podlahy?
JV: Poptávka po dřevu neustále roste a tím i jeho hodnota. V podstatě se stává ceninou. A jak roste cena dřeva, roste i cena podlahy a tím pádem celé nemovitosti. Také je dobré si uvědomit, že není tak jednoduché vyměnit podlahu jako třeba pohovku. Je proto lepší investovat do kvality hned v počátku. Dřevěná podlaha pak vydrží generace.
JM: Dá se předpokládat, že dřevo se v budoucnu stane výjimečnou, luxusní záležitostí. Růst cen se ve finále nejvíce promítl do levných podlah, což je pro nás dobrá zpráva. Rozdíl mezi cenou méně kvalitní a prémiové dřevěné podlahy je tak stále menší – to je skvělý argument pro investici do našich produktů, které vydrží dlouhé roky. Levnou podlahu budete s největší pravděpodobností měnit mnohem dříve, takže se ve finále prodraží.
JV: Máme zákazníky, kteří k nám přišli, protože už po sedmi letech potřebují novou podlahu. Představte si to, musíte byt kompletně vystěhovat, kromě nové podlahy platíte i demontáž té staré, přípravu podkladu a další nezbytnosti. Po dobu výměny v bytě nemůžete bydlet, takže možná i nájem. O kolik víc nakonec vydáte v důsledku toho, že jste na počátku takzvaně ušetřili nákupem levné podlahy. Kvalitní podlaha by vás tehdy navíc vyšla mnohem levněji než nyní. Ať už kupujete nemovitost na bydlení, nebo na investici, peníze vložené do dřevěné podlahy se nikdy neztratí.
Podle jakých kritérií si vybíráte dodavatele? Odkud, respektive z kterých zemí odebíráte nejčastěji a proč?
JV: Spolupracujeme primárně se značkami ze čtyř zemí. Italská Foglie d’Oro přetavila nábytkářské umění do podlah – málokdo se jim vyrovná. Rádi saháme i po holandských podlahách. Jsou velmi živé a je z nich cítit ryzí příroda, stejně jako velmi dobře zvládnuté řemeslo. Podobné je to s podlahami z Velké Británie. Francii máme rádi pro její osobitý přístup a jedinečný vzhled. Hledáme značky, které mají co nabídnout jak z pohledu kvality, tak designu. Nikdy nesmí být jedno na úkor druhého.
LM: Jsou zkrátka země, které má podlahářství dlouhou tradici. Itálie je mekkou designu a nábytku, Holanďané jako mořeplavci zase mají se dřevem zkušenosti ze stavby lodí. Značky, se kterými v těchto zemích spolupracujeme, neztratily původní myšlenku zakladatelů. Většina z nich jsou stále rodinné firmy, což přispívá ke kontinuitě poctivého řemesla. Nekopírují, naopak jsou kopírované. Nejde jim jen o výdělek, do svých produktů vkládají srdce. Nechrlí novinky jednu za druhou – když přijdou s něčím novým, předcházelo tomu většinou dlouhé období vývoje.
JV: Tito lidé své řemeslo neustále posunují a hledají nové možnosti. Berou ho jako poslání, dělají v podstatě umění!
Jaké podlahy vaši zákazníci chtějí nejčastěji? Preferují momentálně nějakou dřevinu?
JV: Největší objem našich zakázek tvoří dub. A v poslední době si získává popularitu také americký ořech, který působí elegantněji a hodí se do uhlazených interiérů. Nepozoruji ovšem nějaký trend z hlediska dekorů či barvy. Díky tomu, že máme opravdu široký výběr, každý si najde to své.
LM: V současnosti asi prodáváme více světlejších podlah.
JV: Zřejmě to souvisí s tím, že se plochy bytů zmenšují. Menší prostor je třeba podpořit a otevřít světlou barvou. Ale to je záležitost spíše střední třídy, respektive developerských projektů, kde se musí přemýšlet o tom, co je nejlepší pro většinu. Movitější lidé samozřejmě trendy vůbec neřeší a vybírají jen podle svého vkusu.
U koncového zákazníka víte, kdo bude nakonec po podlaze chodit, vycházíte z individuálních potřeb. Jak vypadá vaše práce, když vybíráte podlahu pro developerský projekt?
LM: Developerům navrhujeme řešení, díky nimž projekt rychleji prodají. I s nimi volíme individuální přístup a doporučujeme jim, aby dali přednost zajímavým výrobkům, kterými se odliší od konkurence. Pro inspiraci ukazujeme realizace ze zahraničí. Radíme také, jak projekty správně prezentovat. Protože dnes už nestačí jen napsat – kvalitní dřevěná podlaha.
JV: Realitní byznys se nyní velmi mění. Málo pozemků a relativně velká propracovanost projektů se promítá do vyšších cen bytů. Stejně jako vysoká poptávka ze strany zahraničních investorů. Navíc roste náročnost zákazníků, kteří chtějí přesně vědět, co kupují, a nespokojí se hned tak s něčím. Není tedy možné dát do bytu za desítky milionů podlahu za pár stovek korun. Stále více developerů si uvědomuje, že je lepší vytvářet individuální projekty menšího charakteru, kde se uplatní osobitost a kvalitní materiály.
Jaké nároky na podlahu mají developeři nejčastěji? Co jim při výběru doporučujete?
JV: Samozřejmě chtějí to nejlepší za co nejméně. Takže hledáme kompromisy mezi výkonem a cenou.
LM: Ideální je, když se k projektu dostaneme hned na začátku, ve fázi plánování. Tehdy můžeme mnohem lépe ovlivnit jeho směřování a dobře poradit. Když se k nějakému projektu dostaneme naopak za pět minut dvanáct, například protože jim vypadl dodavatel, máme už mnohem menší manévrovací prostor. Někdy do takových zakázek ani nejdeme, protože nemáme v dané cenové relaci co nabídnout.
JV: Dřevo stejně jako ostatní stavební materiály neustále roste na ceně. V rozpočtu, který se tvoří několik let dopředu, je na to potřeba myslet. Obzvlášť v pandemii covidu byl nárůst cen extrémní. Proto developerům radíme, aby raději počítali s vyššími cenami. Nikdo vám nezafixuje cenu podlahy na dva tři roky dopředu. Naší devízou je, že dokážeme říci, co a jak cenu ovlivňuje – díky tomu, že jsme v kontaktu s našimi dodavateli, známe celý proces od kmenu až po finální produkt a víme, jak to ve dřevozpracujícím průmyslu funguje.
LM: Rozhodně nevyprávíme žádné pohádky. Snažíme se klienta připravit na všechny eventuality. V současné době víme z naší komunikace s dodavateli, že je těžké cokoli předpovědět.
Je pro vás důležité téma udržitelnosti? A rezonuje i mezi vašimi klienty?
LM: Udržitelnost je obecně velmi důležitá. I proto pracujeme výhradně s evropskými, lokálními dodavateli, kteří mají certifikáty udržitelnosti.
JV: Nejde jen o finální výrobek, ale o celý proces zpracování. Holandská Chapel Parket má jako jedna z mála firem ekocertifikaci na celou produkci – je od začátku až do konce tak zvaně zelená. Třeba využívají piliny z výroby na vyhřívání sušáren, kde suší dřevo. Foglie d’Oro má dokonce své vlastní lesy. Všichni výrobci, se kterými pracujeme, řeší toto téma na denní bázi. Někdy v této oblasti panují mýty – třeba, že laky nejsou tak ekologické jako oleje. Ale Foglie d’Oro používá laky, které jsou naopak mnohem šetrnější. Vývoj jde hrozně rychle dopředu, jelikož tlak na udržitelnost je enormní. Ani my proto nedovážíme dřevěné podlahy z druhého konce světa.
LM: Zákazníky možná ještě víc zajímají emise formaldehydu. Ptají se, jaká používáme lepidla, laky, oleje… Samozřejmě se snažíme pracovat jen s absolutně zdravotně nezávadnými prostředky, proto také používáme jedny z nejdražších na trhu.
Kam směřujete? Na jaké novinky se můžeme v budoucnu těšit?
JV: Chceme kvalitu, o níž mluvíme, dostat k co největšímu množství lidí, kteří to ocení. Rozvoj jde vždy v ruku v ruce s kvalitní pracovní silou a dobrých řemeslníků s naší mentalitou není bohužel mnoho. Věříme však, že postupným zapracováváním talentů, kteří se chtějí učit a baví je to, jejich řady rozšíříme. Jak už bylo řečeno, produktových novinek v naší branži zase tolik není. Samozřejmě sledujeme i další výrobce a vybíráme nové výrobky, které nám vyplní mezery. Momentálně se však chceme zaměřit hlavně na edukaci architektů a designérů i na osvětu široké veřejnosti. Přiblížit možnosti dřeva, vyvrátit různé nepravdy, které se objevují mimo jiné i v důsledku masivní kampaně výrobců například vinylových podlah. Zatímco informací o dřevě je hrozně málo. Chceme, aby lidé zjistili, že se dřevěné podlahy nemusejí bát. Že je to naopak to nejlepší, co si mohou dopřát.
LM: Rádi bychom se také rozrostli do okolních států, protože věříme, že máme co nabídnout. Slovensko, Rakousko, Německo jsou pro nás velmi zajímavé.
Je podle vás vnímání interiérového designu v Česku už na úrovni, nebo máme ještě co dohánět?
JV: Díky cestování se lidem rozšířily obzory, měli možnost inspirovat se interiéry jinde. Hlavně mladá generace v Česku tak už je mnohem otevřenější nápadům, novým věcem. Což posiluje postavení architektů a designérů. Stejně jako to, že interiérový design je tu už na velmi dobré úrovni – máme mnoho architektů a designérů světové třídy. Na trhu je stále větší množství materiálů i výrobků a zařídit prostor, ve kterém se budete cítit dobře, je svým způsobem umění. Proto stále více lidí využívá služeb odborníků. A covid tomu výrazně nahrál, protože jak lidé trávili doma mnohem více času, začali si všímat nedostatků a chyb. Stejně jako skutečnost, že se zmenšuje plocha bytů a malý prostor je mnohem těžší zařídit.
Máte tedy pocit, že se za poslední dva roky v souvislosti s pandemií covid-19 změnil náhled na interiéry v české společnosti? Dalo by se říct, že si lidé začali více uvědomovat důležitost prostředí, v němž žijí, a upřeli k němu větší pozornost?
LM: Covid výrazně změnil pohled lidí na jejich domov. Předtím byli zvyklí hodně cestovat. Minulý rok byli najednou zavření doma a začali si uvědomovat, že chtějí mít kolem sebe příjemné prostředí. Navíc nemohli cestovat, restaurace byly zavřené, takže nebylo kde utrácet. Proto se ve velkém pustili do rekonstrukcí či vylepšování svých domovů, a pociťujeme to i my.
Text: Estate
Foto: Estate