Rozhovor, časopis Estate 4/2022: Krása, elegance a věhlas italského nábytku vyrůstá z tradice, mezi jejíž výrazné pokračovatele patří i EMANUELE MISSAGLIA. „Nedefinuju nijak specificky svůj styl, protože je čas experimentovat se vším,“ říká italský designér a architekt, jehož doménou je dřevo. Své jméno již několik let spojuje s výrobcem podlah Foglie d’Oro, jehož produkty jsou také v portfoliu české firmy Valen&Masar.
Co je dnes v používání dřeva trendy?
V nábytkářském sektoru směřuje trend k jednoduchému, čistému designu se zvláštním důrazem na detaily a použití různých materiálů integrovaných do sebe, jako je dřevo, mramor a kov. Ty také mohou zvýšit, nebo naopak snížit úroveň nábytku.
Navrhujete nejen nábytek, ale i podlahy. Proč?
Podlahy jsou základní součástí celé architektury domu. Stejně jako stěny a strop hrají strategickou roli při konstrukci vnitřního objemu. Nemůžete dělat architekturu, pokud neberete v úvahu podlahy.
Jak snadné je pro vás navrhnout dřevěnou podlahu ve srovnání s běžnými typy nábytku?
Není to jednoduché jak z hlediska nákladů, tak údržby. Technologie a neustálý růst možností na pokrytí podlah jinak než dřevem jeho používání rozhodně nepomáhají. Ale jak se často stává designérům i zákazníkům s vytříbeným vkusem, vracíme se k používání dřeva a uvědomujeme si, že má svou vnitřní krásu, které se říká přírodní. To v sobě zahrnuje odstíny barev, živý materiál nebo změnu chromatického tónu při setkání světla se dřevem. Emoce, teplo a vizuální vjem dřeva jsou jedinečné.
Který druh dřeva nejčastěji používáte?
Převážně středně tmavá dřeva. I když v našem projektu interiérového designu Casa Parigi, jenž vzniká pod hlavičkou společnosti Foglie d’Oro vyrábějící podlahy a který představuje silné spojení města s přírodou, jsme experimentovali s použitím světlého dřeva pro uspokojení konkrétního požadavku zákazníka. Výsledek se jeví jako vynikající. V každém prostoru se dřevěná podlaha mění a dává různé pocity. Možnost interpretovat je podle našich potřeb se stala výchozím bodem, aby podlaha a stěny nehrály roli pouze jako povrchy, které mají být pokryty, ale také jako stylová dekorace domova.
Dřevěné obklady stěn jsou dnes v Itálii v módě. Má to nějaký historický vývoj, nebo jde o přechodný trend?
Obklady v Itálii jsou trendy, protože pocházejí z přítomnosti prozíravých, odvážných a tvrdohlavých podnikatelů, kteří dokázali pochopit diverzifikaci trhů, potřeby zákazníků a díky spolupráci s designéry a jejich pracovníky vybudovali nové vize bydlení. Vytváření výrobních sektorů a sítí stále kvalifikovanějších subdodavatelů, kteří milují svou práci a dělají ji s vášní, a nikoli jen kvůli výdělku, pak proslavily Itálii po celém světě.
Pocházíte z Brianzy nedaleko Milána, která má silnou tradici výroby nábytku. Předurčilo to i vaši profesní cestu?
V podstatě ano, vyrostl jsem obklopen vůní dřeva, za což vděčím svému dědečkovi, který v roce 1914 založil rodinnou tradici truhlářů. Díky němu jsem objevoval design, zkoušel své první návrhy a učil se staré techniky výroby nábytku. Později jsem vystudoval architekturu, protože jsem chtěl mít otevřenou mysl a nasát i jiné pohledy. Profesně jsem se však vrátil zpět k nábytku a dřevu, které jsou dnes důležitou součástí našeho podnikání.
Jak byste definoval svůj styl?
V posledních letech se koncentruji především na neustálý výzkum, na rozšiřování architektonických vizí s vědomím, že naše projekty musí vypovídat o italském know- how. Svůj styl nijak specificky nedefinuji, protože si myslím, že je čas experimentovat se vším. Každý projekt řešíme hned v počátku v přímém dialogu s klientem, což nám umožňuje okamžitě porozumět jeho potřebám a ponechává více prostoru pro naši kreativitu.
Čím jsou tedy vaše produkty unikátní?
Unikátnost našich produktů tvoří dohromady více prvků. Začíná to detailní analýzou požadavků zákazníka, pokračuje intenzivním průzkumem, patří do toho i pozornost k detailu, harmonie světla a prostoru, integrovaná architektura ve smyslu, aby produkt zapadl do celkové struktury domu, nebo snaha nalézt rovnováhu, řád a krásu.
Zákazníka kladete na prvním místo. Ví ale vždy přesně, co chce?
Často právě ne, proto používám speciální metodu, díky níž zjistím, co hledá a o čem sní. Nejprve se zákazníka ptám, co chce, poté se vrátím do studia a hledám inspiraci v různých stylech, které pak klientovi prezentuji v podobě návrhů reálných architektonických struktur. Díky tomu si ujasní, co se mu líbí. Jakmile je styl jasný, začínám pracovat na projektu.
Trefíte se vždy do vkusu zákazníka?
V naprosté většině ano. V mých projektech je pouze 30 procent čistě subjektivních, založených na tom, co se člověku líbí, nebo nelíbí. Zbytek jsou objektivní fakta, která zahrnují studium materiálů, sdílení mého záměru, motivace a dalších důležitých informací s klientem. Uvedu příklad: jednou jsem do projektu zahrnul úzké okno a klient se ptal proč, myslel, že to je prostě moderní architektura. Vysvětlil jsem mu, že to má ryze praktický důvod: tento typ okna je ideální pro průnik světla. Věřím, že je důležité dát klientovi správné vysvětlení a umět jeho otázky zodpovědět na vědecké úrovni.
To zní, jako byste k projektům přistupoval jako vědec.
Má to mnohem širší pozadí, jde o velmi komplexní proces. Ideálního designéra si rád představuji jako člověka, který má oči zákazníka, srdce někoho, kdo miluje krásu, ruku umělce, hlavu výzkumníka, kostru projektu umí vytvořit v klasickém stylu a má ucho eklektika, jímž naslouchá zákazníkům s otevřenou myslí a poté dodá každému projektu něco unikátního, co ho odliší od ostatních.
Kde k tomu berete inspiraci?
Inspirace je pro mě ve všem, co mě obklopuje. Historie architektury a přírody jsou obory, ze kterých čerpáme největší inspiraci. A kromě toho je pro mě inspirací i můj tým a doba, v níž žijeme.
Změnila touhy a přání lidí pandemie, která je nutila být doma častěji než dříve?
Pandemie přinesla obecně větší pozornost k domovu. Čím víc času jsme byli nuceni v něm trávit, tím víc jsme si uvědomili, že je nutné provést některé změny. Doba, ve které žijeme, více než kdy jindy zdůraznila naši touhu po přírodě. Jediným řešením bylo znovu vytvořit některé prostory v domě ve stylu většího souladu s přírodou, s větším využitím dřeva. A pro odlehčení atmosféry není nic lepšího než americký ořech, díky kterému si představíme, že jsme v lese, a to dokonce i v městských bytech. Jaká je podle vás budoucnost nábytkového designu? My všichni, stejně jako prostory, ve kterých žijeme a pracujeme, potřebujeme krásu. Éra přepychu, přebytečných dekorací a neustálého přidávání je pryč. Je potřeba najít rovnováhu mezi méně a více.
Emanuele Missaglia:
Italský architekt a designér se specializací na dřevo a nábytek realizoval během své kariéry významné projekty v Itálii i zahraničí. Je uměleckým ředitelem Reflex spa, navrhuje nábytek pro Poradu a své jméno již několik let spojuje s výrobcem podlah Foglie d’Oro, pro něhož navrhl nový výstavní koncept, který bude představen v roce 2022.
Text: Estate
Foto: Emanuele Missaglia